Mijnwebsiteverkopen.nl
 
Email Wachtwoord
 
Menu
 
 
 
 
 
 
win ipad2
Win een ipad2
Ter promotei van de site hebben wij een leuke actie bedacht.
Iedereen die zich inschrijft en een website te koop zet doet automatisch mee in een loting.
De eerste 250 leden die zich registreren en een website te koop zetten doen automatisch mee in de loting en maken kans op een ipad2.

De waarde van een website is afhankelijk van een aantal factoren.

 
Wat is de waarde van mijn website?
De website waarde is "wat de gek er voor geeft", word vaak gezegd. Dit is slechts voor een deel waar. Er zijn een groot aantal factoren die een rol spelen bij de waarde van een website en de overweging om de website te kopen. De een weegt zwaarder mee dan de ander. Hier een opsomming van de belangrijkste factoren voor het berekenen van de waarde van je website:
 
  De domeinnaam
  De bezoekersaantallen en community
  De leeftijd van de site en domein
  Pagerank – backlink structuur
  Inhoud en originaliteit
  Het onderwerp van de site
  Inkomsten die nu en in de toekomst gegenereerd zouden kunnen worden
  Rank in google en andere zoekmachines voor verschillende keywords/zoektermen
  Uitstraling van de site
  Soort site
 
Waarde berekening website niet makkelijk.
De waarde van een website is lastig te bepalen. De boven beschreven onderdelen vormen ook niet een standaard rekensom. Elke site moet apart bekeken worden. Wat bij de aankoop van een website een rol speelt is: Past de site in mijn netwerk, indien u meerdere websites hebt. Is het uw eerste site dan moet u absoluut affiniteit met het onderwerp hebben om een website succesvol uit te breiden.
Het runnen van een website is niet lekker makkelijk snel geld verdienen met een site waar je even wat tekst op zet met een leuke afbeelding erbij. Geld verdienen doe je met een site die echt de moeite waard is om te bezoeken, waar je echt waardevolle informatie vind en die up-to-date is en blijft, die aangevuld wordt met nieuwe feiten. Een website die de moeite waard is om nog eens te bezoeken.
 
De domeinnaam
De domeinnaam is een heel belangrijk onderdeel van het succes van een website. Zitten er waardevolle keywoorden in dan zal het een stuk eenvoudiger worden hier goed mee te scoren in de zoekmachines.
Korte namen zijn makkelijk te onthouden en zullen eenvoudiger terugkerende bezoekers opleveren.
Nl extentie voor Nederlandstalige sites scoren beter dan de .com .net etc.
 
De domeinnaam zelf is erg belangrijk voor de waarde van je website, maar de waarde hangt ook sterk af van het doel van de site, of de doelgroep die de site heeft.
 
Bezoekers aantallen en community op de website
Heeft de website een actieve community op een forum of blog, dan is dit een groot pluspunt voor de verkoopwaarde van je site. Een community bestaat uit wederkerende bezoekers. Dat betekend dat de website een stabiele basisaantal bezoekers trekt. En bezoekers op je site is waarde.
 
Leeftijd van de domein
De leeftijd van de domein speelt een rol. Een website die al jaren in de lucht is zal in de loop der tijd backlinks verzameld hebben wat bezoekers oplevert.
Een website die al langere tijd in de lucht is wordt waarschijnlijk gerunned door iemand die er veel tijd in steekt of gedurende langere erin geïnteresseerd is en zo de bezoekers ook. In ieder geval daar gaan de zoekmachines vanuit.
 
Leeftijd is maar een klein onderdeel van de waardering die zoekmachines geven aan een site, en dus potentiele kopers ook, maar het speelt zeker mee. Maar het feit dat een site al lang in de lucht is en iemand er veel tijd aan besteedt wil toch nog lang niet zeggen dat het ook een goede site is……
 
Pagerank van de website
De pagerank van een website geeft een indicatie van de linkpopulariteit van een website. Linkpopulariteit geeft aan hoeveel websites naar de website toelinken, de backlinks.
De pagerank speelt deels mee in de ranking van een website binnen zoekmachines. Er staat deels, omdat voor zoekmachines nog altijd geld: Content is king. Inhoud is veel belangrijker dan backlinks. De zoekmachines zijn steeds beter in staat om een in elkaar geroffelde website te onderscheiden van websites die echt goede inhoud aan de bezoekers tonen.
Page rank is ook gemakkelijk te manipuleren. Tegenwoordig update google een keer of vier per jaar de pagerank van de websites. Dat wil zeggen, de publieke pagerank die iedereen kan zien. Achter de schermen weet google op vele cijfers achter de komma up to date wat de pagerank is.
 
Pagerank is makkelijk te manipuleren indien je over een aantal website beschikt met variërende pagerank van zeg 3-5. Een linkje van een pagerank 5 zonder dat er andere uitgaande linkjes zijn vanaf die pagina zal jou site kan de pagina waarna toe gelinked word een pr4 geven. Het duurt dan dus enkele maanden voordat die pr4 zichtbaar is, namelijk tot de volgende pagerank update van google.
Koop jij op dat moment de pr4 site en de link word verwijderd op de pr5 site, dan valt je site terug naar pr0 indien geen andere backlinks beschikbaar.
Het is dus van belang om een goed onderzoek te doen naar de backlink structuur van de website.
 
Content van de website
Content is king werd vroeger gezegd. Dat was waar, maar tegenwoordig mag je zeggen content is king!
Maar dat is toch hetzelfde? Juist. Klopt. Inhoud op je website is heel belangrijk.
Zoekmachines weten tegenwoordig heel goed of de inhoud gekopieerd is van andere sites, snel in elkaar gerommeld is met her en der een paar keywoorden die scoren of zogenaamde contentfarms zijn, website met heel veel termen die kort en onbeduidende teksten worden uitgelegd om zo te laten overkomen bij zoekmachines alsof er een schat aan info is, terwijl er werkelijk een schat aan nutteloze info op de site te vinden is.
 
Veel webmasters maken een site voor google, met als doel zo veel mogelijk bezoekers te trekken en inkomsten te halen. Een website maak je echter voor je bezoekers. De site en inhoud moet aantrekkelijk, interessant en informatief zijn voor je bezoeker. Als laatste zul je wat aanpassingen maken in de vorm van seo. Maar dat is de slagroom op de taart, niet de taart zelf.
 
Als je je bezoekers iets te bieden hebt, iets orgineels, iets waardevols, dan zullen de bezoekers vanzelf komen. Daar hoef je niet de zoekmachines voor om de tuin te leiden. Naast goede content is het ook van belang om een goede hoeveelheid content te hebben. Een 1 pagina website zal het over het algemeen niet zo goed doen dan pagina waar het onderwerp op meerdere wijze word besproken.
 
Onderwerp website
Het onderwerp is erg belangrijk bij de waardebepaling van je website. Zo zijn (succesvolle) websites met het onderwerp hypotheken of verzekeringen veel meer waard dan een (succesvolle) site over leesboeken bij vergelijkbare bezoekers aantallen.
De advertentie kosten voor hypotheken liggen namelijk vele male hoger dan voor boek, logischerwijs omdat de inkomsten bij de verkoop van een hypotheek vele maler hoger liggen dan bij de verkoop van een leesboek.
 
Heb je bv adsence op je website staan dan kun je tot ruim 10 euro per click verdienen. Heb je een affiliate programma op je website staan dan kan de provisie tot honderden euro's oplopen bij een lead.
Per onderwerp kan het dus enorm verschillen wat een bezoeker waard is. Dit heeft dan toch te maken met het stuk dat je uitgelegd hebt over bezoekersaantallen?
 
Aan de hand van de statistieken die je met bv google analitics of statcounter gratis kunt bijhouden kun je zelf al een aardig idee vormen van de waarde van je bezoekers zodat je dit onderdeel van de websitewaarde al in kaart hebt gebracht. Iemand die een website van jou koopt zal ook de analitic gegevens opvragen om zelf een idee te vormen van de waarde van de bezoekers op je site. Zorg dat je die gegevens bijhoud om potentiele kopers van de juiste informatie te kunnen voorzien.
 
Inkomsten nu en in de toekomst
Om de huidige verkoop waarde te bepalen moet je weten wat de winst nu is. Voor de meeste website wordt tussen de 6 tot 10 keer de winst betaald van 1 maand. Echter als de website veel potentie heeft, erg succesvol is en een stijgend bezoekers aantal of community heeft. Dan kan tot 20-25 keer de winst betaald worden.
 
Als een website nu dus geen winst maakt wil dit natuurlijk niet zeggen dat de website geen waarde heeft. Voor inkomsten geldt dat je dus zowel naar de huidige situatie kijkt als naar de te verwachten inkomsten in de toekomst.
 
Rank in google
De rank in google voor keywoorden is erg belangrijk tijdens de verkoop van een website. Als je website voor bepaalde keywoorden, dit zijn zoektermen die bezoekers intoetsen in google, op #1 staat zul je die bezoekers op je site krijgen.
Sta je op positie 10 dan klikt slechts een klein deel door naar je site. Positie in de top-10 van levensbelang voor een website.
Hoe meer keywoorden van waarde dus in de top-10 staan hoe meer je site waard is.
 
De waarde van een keywoord kan erg verschillen. Het ene keywoord heeft namelijk veel zoekopdrachten terwijl op een ander keywoord bijna niet gezocht word. Keywoorden die niet veel gebruikt worden door bezoekers van zoekmachines zijn niet per definitie waardeloos. We zullen dit proberen te verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.
 
De zoekterm spaarhypotheek, sta je hiermee op #1 in google, gefeliciteerd, dan is je site erg veel geld waard.
Als er gezocht wordt op de zoekterm nijntje en jij staat daarmee op #1 dan levert dit ongeveer 135.000 bezoekers op.
Sta je op #1 met nijntje posters dan levert dit ca. 200 bezoekers op.
Heb jij een bedrijf of website waar je dus posters verkoopt met de print van nijntje erop dan is 200 bezoekers die geïnteresseerd zijn in posters van nijntje veel waard, meer dan bv 135.000 mensen die op zoek zijn naar een nijntje poppetje of boekje.
Deze keywoorden noemt met zogenaamde niche keywoorden. Als je je website op die termen optimaliseert kan dit zeer lucratief zijn, omdat het merendeel voor de algemene termen gaat en veelal falen een degelijke positie te bemachtigen in de zoekmachines.
Rank en waarde van keywoorden is dus een belangrijke factor in de bepaling van de website waarde.
 
Uitstraling website
Hoe komt de website over? Zou jij de moeite nemen om de website goed na te lezen als je erop komt? Komt de site over als een serieuze site. Zou jij de informatie erop geloven, als waarheid aannemen.
Kortom hoe komt de website over op de bezoekers. Een factor die meespeelt in de waarde bepaling van de te verkopen site.
 
 
 
 
© alle rechten voorbehouden mijnwebsiteverkopen.nl 2011